loading...
مشاوره حقوقی
مهسا نعمتی بازدید : 26 دوشنبه 28 تیر 1400 نظرات (0)

اوراق مشارکت چیست؟

برای تعریف اوراق مشارکت ، ابتدا لازم است تعریف مختصری از اوراق بهادار ارائه شود. زیرا اوراق مشارکت نوعی اوراق بهادار است. در واقع اوراق بهادار ابزاری مالی است که قابل معامله است و دارای ارزش مالی است.

به اوراق قرضه اوراق بهادار نیز گفته می شود که نشان دهنده مشارکت مالک در اجرای طرح با یک سرمایه گذار است.

در واقع ، سرمایه گذار سرمایه خود را در یک پروژه مانند یک پروژه ساختمانی سرمایه گذاری می کند و طبق قرارداد در هر دوره ، سود حاصل از اجرای آن پروژه را با شخص سرمایه گذار تقسیم می کند.

اما ، در بیانیه حقوقی ، ماده 2 قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت را بیان می کند:

اوراق مشارکت اوراق بهاداری با نام یا ناشناس هستند که مطابق این قانون با قیمت اسمی مشخص برای مدت زمان مشخصی منتشر می شوند و به سرمایه گذارانی اختصاص می یابد که قصد شرکت در اجرای پروژه ها را دارند. دارندگان این اوراق متناسب با قیمت اسمی و مدت زمان مشارکت در سود حاصل از اجرای طرح مربوط سهیم می شوند. خرید و فروش این اوراق به طور مستقیم یا از طریق بورس اوراق بهادار مجاز است.

پروژه های توسعه در بخش مقالات مشارکت

به منظور مشارکت در اجرای پروژه های توسعه انتفاعی دولت مندرج در قوانین بودجه سالانه کل کشور و پروژه های سودآور تولید ، ساخت و خدمات ، به دولت و شرکت های دولتی و شهرداری ها و موسسات غیردولتی عمومی و عمومی سازمان ها و شرکت های سودآور بسته به دستگاه های ذکر شده ، همچنین شرکت های سهامی عام و خصوصی و تعاونی های تولید مجاز هستند.

طبق آیین نامه ، بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه های فوق الذکر ، از جمله منابع مالی لازم برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی ، باید از طریق انتشار و عرضه عمومی اوراق مشارکت تأمین شود.

همچنین تعیین سودآوری پروژه های عمرانی دولت مطابق با تعریف قانونی از وظایف هیاتی متشکل از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی ، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. "طرح سود".

چنین برنامه هایی در پیوست برنامه های توسعه ، لوایح بودجه سالانه کل کشور مشخص خواهد شد.

انواع اوراق مشارکت

به طور کلی ، دو نوع اوراق مشارکت وجود دارد که عبارتند از:

اوراق مشارکت ساده: یکی از رایج ترین اوراق مشارکت در ایران ، اوراق مشارکت ساده است. این اوراق پس از انتشار دستخوش تغییراتی می شوند و سرانجام دارنده و ناشر می توانند حداکثر سرمایه اصلی و سود پروژه را دریافت کنند. لازم به ذکر است که پس از پایان پروژه ، مشارکت بین دارنده اوراق قرضه و ناشر به پایان می رسد. این نوع اوراق به دلیل عدم پیچیدگی گزینه خوبی برای سرمایه گذاری کوتاه مدت برای عموم مردم است. زیرا سود و اصل سرمایه قابل بازپرداخت است و دارنده اوراق می تواند آنها را انتقال داده یا به ناشر ارائه دهد. اوراق قرضه قابل تبدیل یا قابل مبادله (کامپوزیت): این اوراق به طور کلی در ایران محبوبیت چندانی ندارند. اوراق ترکیبی توسط یک شرکت سهامی عام منتشر می شود و در رسید نهایی با سهام سایر شرکت های ذکر شده در سازمان بورس کشور مبادله می شود. اوراق مشارکت همچنین می توانند به سهام تبدیل شوند. این اوراق بهادار قابل تبدیل به سهام است. لازم به ذکر است که این سهام توسط شرکت های سهامی عام منتشر می شوند و به سهام شرکت های منتشر کننده اوراق مشارکت در سررسید یا در زمان افزایش سرمایه تبدیل می شوند.

اطلاعات در اوراق مشارکت وارد می شود

تعداد اوراق مشارکت و مبالغ اسمی سرمایه. دوره های پرداخت بهره. درصد سود علی الحساب. با یا بدون نام و عمر اوراق مشارکت (2 سال تا 5 سال).

نحوه پرداخت سود سهام اوراق مشارکت

سود اوراق مشارکت در تاریخی تعیین می شود که بین طرفین تعیین شود. بنابراین اگر شخصی پس از کسب سود اوراق بهادار خود را بفروشد ، باید توجه داشته باشد که نماد شرکت 3 روز قبل از پرداخت سود بسته شده است.

بنابراین ، باید منتظر بماند تا نماد پس از پرداخت سود باز شود.

تفاوت بین اوراق قرضه و اوراق مشارکت

در صورت عدم وجود چنین الزامی برای اوراق ، اوراق مشارکت برای پروژه های خاص صادر می شود. سود به اوراق مشارکت با نرخ ثابت داده می شود و سود نهایی آن در پایان برنامه یا در سررسید اوراق از محل مورد نظر است. اگر چنین بهره ای در اوراق قرضه معمول نباشد ، تعیین نهایی طرح و ما به التفاوت پرداخت می کنیم. ناشر اوراق قرضه باید در برهه ای از زمان وضعیت مالی و عملکرد اوراق مشارکت طرح را گزارش کند ، اما ناشر اوراق قرضه نیازی به این کار ندارند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 66
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 47
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 161
  • بازدید ماه : 315
  • بازدید سال : 1,083
  • بازدید کلی : 3,786