loading...
مشاوره حقوقی
مهسا نعمتی بازدید : 43 چهارشنبه 03 آذر 1400 نظرات (0)

تقاضا برای تفکیک و فروش اموال مشاعی

غالباً شرکای مالی در نهایت تصمیم به تقسیم اموال خود با توافق یا اجبار یکی از شرکا می گیرند و در غیر این صورت مالکی که دارای مقدار زیادی اموال قابل تقسیم است به دنبال تقسیم اموال خود خواهد بود. بنابراین تقسیم شامل تقاضای جدایی است.

تعریف تقاضای جدایی

به طور کلی تقسیم شامل جدایی است. همانطور که در قالب مجلس تفکیکی به اختصار توضیح داده شد، تقاضای تفکیک دارای تفاوت هایی است. یکی از مهمترین تفاوت ها در تقاضای تفکیک می تواند مالک یا صاحبان املاک باشد.

در انفکاک قطعاً چند مالک مشترک در اموال غیرمنقول وجود دارد که همه آنها در تمام اموال غیر منقول مشترک هستند و قسمتی از مال مشاع متعلق به یک مالک و شریک نیست، در حالی که در هدف افراز، مال غیر منقول به دو دسته تقسیم می شود. قطعات کوچکتر بنابراین، ممکن است تنها در اختیار یک شخص یا چند مالک باشد.

عمل فیزیکی و مادی که در بحث افراز صورت می گیرد این است که مال غیرمنقولی که قابلیت تفکیک دارد در حین افراز از حالت تقسیم و مالکیت جمعی خارج شده و قطعه از مال مشاع جدا می شود و در در واقع مال مشاع تقسیم می شود و مالکیت هر یک از شرکا در هر ملک واگذار می شود و شخص از مالک مشاع به مالک خصوصی و مستقل تبدیل می شود.

در حالی که در جداسازی، پس از بخش‌بندی و تقسیم‌بندی، حالت انتشار و اشتراک ممکن است همچنان روی هر یک از اجزای تقسیم‌بندی شده باقی بماند. جدایی معمولاً در شرایطی صورت می گیرد که یا شخص مالک واحد است یا مالکان متعدد هستند اما با یکدیگر توافق می کنند که تقسیم و جدا شوند.

درخواست جدایی

در خصوص محدوده نیز در صورتی که مالکان (مالکین) به صورت جداگانه پیام رسان باشند باید نقشه مورد تایید شهرداری (داخل شهر) و یا جهاد کشاورزی (خارج از شهر) را از طریق دفتر اسناد رسمی و در مورد اعیان بعد از ارسال نمایند. اخذ گواهی پایان تقاضای تفکیک به اداره ثبت محل ارسال می شود و اداره ثبت با تعیین حدود چهار قسمت، مساحت و مساحت و قسمت های مشترک و خاص صورتجلسه تفکیک تنظیم می کند.

پس از تهیه صورت مجلس تفکیک، باید تقسیم نامه بین مالکین تنظیم شود و از آنجایی که غالباً توافق بر سر تفکیک وجود دارد، این مهم است.

اما در صورت عدم توافق بین مالکین در خصوص انتخاب هر یک از قسمت های تفکیکی و تنظیم نشدن تقسیم نامه، صورتجلسه تفکیکی اثر و نتیجه ای نخواهد داشت.

زیرا ابطال سند اصلی قبلی (مادر) و صدور سند برای قطعات جدید به نام هر یک از مالکین مستلزم تهیه مجمع مجزا و تقسیم نامه بین مالکین است.

لازم به ذکر است در صورت وجود اشتباه و یا اعتراض نسبت به روند تنظیم صورتجلسه تفکیکی تا زمان صدور سند، با ارائه اعتراض آن به اداره ثبت، قابل اصلاح است.

تقاضای جدایی

در مورد تفکیک نیز باید گفت که غالباً در مواقعی که شرکای مشاع از ادامه مشارکت و وضعیت انتشار راضی نیستند، به دنبال تفکیک و تفکیک سهم خود خواهند بود.

در چنین حالتی مالک یا مالکان مشاع اعم از اینکه قصد تفکیک و یا قصد فروش ملک و سهام خود را داشته باشند باید به یکی از مراجع اداره ثبت اسناد و املاک یا دادگاه محل وقوع ملک مراجعه کنند.

در صورتی که مراحل ثبت ملک انجام شده باشد (اعم از اینکه سند مالکیت اخذ شده باشد یا مراحل ثبت تکمیل شده باشد)، اداره ثبت محلی اختیار رسیدگی به درخواست تفکیک را خواهد داشت.

اما در صورتی که مراحل ثبت ملک به پایان نرسیده باشد و یا ثبت ملک به پایان رسیده باشد ولی در بین شرکا غایب یا غایب یا قسمتی از پلاک مجهول (قسمتی از پلاکی که مالک دارد) وجود داشته باشد. و مالک معلوم است ولی همچنان نیاز به ثبت دارد تشریفات و الزامات ثبتی را انجام نداده یا انجام نداده است، دادگاه محل وقوع ملک صلاحیت رسیدگی به درخواست افراز را خواهد داشت.

پس از تقدیم تقاضای تفکیک توسط مالک یا مالکان مشاع به اداره ثبت، پس از بررسی و بررسی ملک و ارائه آن به شهرداری یا جهاد کشاورزی و استعلام و اخذ موافقت یا نظر از آن مراجع، صورتجلسه تفکیک در تاریخ 1396/11/13 تنظیم می شود. حضور کلیه مالکین و کارشناسان و قابلیت تفکیک یا عدم اطلاع آن به مالکین.

در صورت اعتراض مالک یا مشاعی به عدم امکان تفکیک یا صورتجلسه و گواهی تفکیک می تواند ظرف 10 روز به دادگاه محل وقوع ملک اعتراض کند. در صورت عدم اعتراض یا اعتراض و قطعیت رای و صدور صورتجلسه تفکیک، پیش نویس اولیه اسناد تنظیم و در نهایت سند قطعی به نام هر یک از مالکان صادر می شود، اما در صورت صدور گواهی عدم امکان تفکیک نسبت به موضوع. ملک درخواستی

فروش ملک مشاع

مالک می تواند با تقدیم تقاضای فروش (در قالب دادخواست) به دادگاه محل وقوع ملک، نسبت به فروش اقدام کند. دادگاه نیز بدون نیاز به تشریفات و خارج از نوبت به صورت دستور و نه رای به اجرای احکام مربوطه حکم به فروش ملک از طریق مزایده خواهد داد.

همانطور که گفته شد ماهیت رای دادگاه امری است و نه حکمی، بنابراین حکم فروش قابل تجدیدنظر و تجدیدنظر نیست. مالک یا هر یک از مالکان مشاع یا اشخاص ثالث می توانند در مزایده شرکت کنند.

لازم به ذکر است که طبق قانون مدنی و سایر قوانین خاص در موارد افراز اموال غیر معقول امکان پذیر نمی باشد که عبارتند از:

ماليات تمام يا قسمتي از اموال قابل تفكيك ضرر يك يا تمام آنها يا مال قابل تفكيك است در صورتي كه شرط عدم تقسيم مال در قوانين خاصي قيد شده باشد. مانند ممنوعیت تفکیک باغات و اراضی زراعی کمتر از 10 هکتار که توسط هر یک از مراجع ثبتی یا دادگاه صالح تشخیص خواهد شد.

در نهایت هر یک از مراجع ثبتی یا دادگاه از طرق زیر برای تقسیم ملک مشاع و اجرای تصمیم مقتضی استفاده خواهند کرد:

مصالحه: توافق و رضایت طرفین در تقسیم اموال به عنوان یکی از متداول ترین و اولین روش تقسیم، راحت ترین راه تقسیم اموال است. در پایان مشارکت و حل اختلاف اقدام لازم را انجام خواهد داد. در این روش معمولاً یک ملک مشارکتی یا چندین ملک با ارزش متفاوت و غیرقابل تقسیم به هر یک از مالکان به گونه ای واگذار می شود که سایر قسمت های یک ملک یا سایر مال مشاع از نظر ارزش با سهمی که به شریک دیگر داده می شود، برابری می کند. رد: در این روش در صورت عدم مصالحه و امکان تفکیک و تعدیل به یک یا چند ملک مشاع با چند مالک، یک یا تمام قسمت‌های ملک مشاع به یک مالک و شریک تعلق می‌گیرد و مازاد بها سهمی که به او داده می شود به اندازه سهم سایر مالکان و شرکا از او گرفته می شود و به آنها داده می شود. حیثیت اشخاص ثالث یا هر یک یا تمام شرکا در مزایده شرکت قابل فروش بوده و اموال موضوع مزایده به بالاترین پیشنهاد دهنده فروخته می شود و پس از دریافت قیمت، سهم هر یک از شرکا به وی پرداخت می شود. آنها را از قیمت فروش ملک.

لازم به ذکر است که قرعه کشی یکی از رایج ترین و آموزنده ترین ابزارها به عنوان یکی از روش ها و ابزار اجرایی و تمرین انتخاب شریک به عنوان انتخاب کننده ملک می باشد.https://hamyanedalat.com

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 66
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 120
  • بازدید ماه : 274
  • بازدید سال : 1,042
  • بازدید کلی : 3,745