loading...
مشاوره حقوقی
مهسا نعمتی بازدید : 41 سه شنبه 11 آبان 1400 نظرات (0)

قیم کیست و شرایط انتصاب او چیست؟

امین در لغت به معنای امین، قیم و شخصی است که امین قیم محسوب می شود. برای معرفی ولی و بررسی شرایط نصب وی، لازم است ابتدا با غایب در حقوق ایران و تعاریف ولی قهری و قیم آشنا شده و سپس مفهوم قیم، نصب و شرایط آن را با توجه به آن بررسی کنیم.

تعریف احمق و احمق

به طور کلی باید در نظر داشت که از نظر حقوقی اصولاً انسان حق برخورداری از حقوق قانونی را دارد. به عبارت دیگر، همه انسان ها اعم از کودک و بزرگسال دارای حقوقی از جمله حقوق مالکیت هستند، اما برخی از آنها ممکن است به دلایل خاصی نتوانند این حقوق را به دست آورند و مجبور شوند از شخص دیگری به عنوان نماینده برای انجام این کار استفاده کنند. بنابراین.

حالت اول، حق برخورداری از حقوق مختلف، استطاعت استیفاء و حالت دوم، اعمال و اعمال این حقوق، استیفاء نامیده می شود. بنابراین، محرومان افرادی هستند که توانایی برخورداری دارند، اما توانایی استعفا ندارند. مثلاً فرزندی می تواند صاحب خانه شود (مثلاً پدرش به دنبال او خانه می خواند) اما همان فرزند نمی تواند خانه را بفروشد و این فقط از طریق پدر یا اشخاص دیگری که در قانون مقرر شده امکان پذیر است.

به همین دلیل گفته می شود که کودکان (یا خردسالان) جزو محرومان هستند. صفیه و مجنون نیز از جمله زندانیان هستند. احمق کسی است که دخالتش در امور مالی منطقی نیست. اما اقدامات این شخص در خصوص امور غیر مالی صحیح و مورد تایید قانونگذار است. به همین دلیل سفیه می تواند شخصی را برای ازدواج انتخاب کند و با او ازدواج کند، اما تعیین مهریه در ازدواج یکی از امور مالی است که سفیه نمی تواند انجام دهد و در این زمینه نمایندگان قانونی او (از جمله ولی قهری یعنی پدر یا قیم) اقدام کند.

اکنون که دستگیر شدگان را می شناسیم، نوبت به معرفی قیم می رسد:

تعریف قیم

ولی کسی است که سرپرست یتیمان و سرپرست بی سرپرست باشد. زمانی برای غایب قیم تعیین می شود که این شخص قهری و قیم نداشته باشد. اصولاً پسران تا 15 سال و دختران تا 9 سال فرزند (صغیر) محسوب می شوند و حق دخالت در امور آنها اعم از مادی یا غیر مادی را ندارند.

همچنین عموما افراد تا سن 18 سالگی احمق محسوب می شوند و تا رسیدن به این سن نمی توانند امور مالی خود را مدیریت کنند. به همین دلیل پدر یا جد پدری (جد پدری) تا پایان دوره صغیر (یعنی 9 سال برای دختر و 15 سال برای پسر) در امور مالی و غیر مالی و همچنین تا پایان دوره صفا ( یعنی 18 سال برای همه افراد) در امور مالی عهده دار امور فرزندان هستند و می توانند هر گونه دخل و تصرفی که به نفعشان است انجام دهند. به پدر و جد پدری قهری گفته می شود. حال اگر ولي قهري قبل از سنين مذكور فوت كند مي تواند جايگزين شخص قيوم شود. در این صورت ولی بعد از فوت ولی قهری می تواند عمدتاً به تمام وظایف خود عمل کند.

تعیین قیم

حال در صورتی که محجور فاقد ولی یا قیم قهری باشد، دادگاه فردی را به عنوان قیم انتخاب می کند که در صورت عدم حضور افراد مذکور، اداره امور محجور را بر عهده دارد. بنابراین باید توجه داشت که بین ولی و قیم و قیم سلسله مراتب وجود دارد; به این ترتیب تا زمانی که محجور دارای ولی قهری است نوبت به ولی نمی رسد. همچنین در صورت عدم وجود ولی قهری، تا زمانی که بازداشت شده قیم داشته باشد، قیم تعیین نمی شود.

از طرفی ممکن است فردی پس از رسیدن به سن 18 سالگی از سلول خارج شود و امور مالی و غیرمالی خود را به عهده بگیرد، اما کمی بعد در 22 سالگی بر اثر عارضه ای دچار جنون شده و تبدیل به یک فرد می شود. دوباره زندانی در اینجا چون دوره قیمومت تمام شده و این شخص قیم ندارد دادگاه برای او قیم تعیین می کند.

تعیین قیم یک قاعده مستقیم قانونی نیست، بلکه در صورت عدم وجود قیم خاص (اعم از ولی قهری و قیم) تحت شرایط خاصی توسط دادگاه تعیین می شود. در واقع قیم شخصی است که از طرف دادگاه و به درخواست دادستان برای حمایت از بازداشت شده که شامل مراقبت و نگهداری از اموال او می شود، تعیین و منصوب می شود تا وظایف و مسئولیت هایی را که از سوی دادگاه به او محول می شود، بر عهده بگیرد. قانون بوده است. لازم به ذکر است تخلف یا قصور در انجام وظایف و مسئولیت ها، مسئولیت سنگین قانونی را به همراه خواهد داشت.

شرایط قیمومیت در قانون

توضیحات مثبت

یکی از شروط مهم ولایت، داشتن توانایی و قدرت لازم است که می توان آن را از صفات مثبت او دانست و با توجه به نیاز به صلاحیت، توانایی و قدرت برای انجام اقدامات قانونی و مدیریت صحیح برای حفاظت از اموال توقیف شده، این شرط است. در قیمومیت ضروری است. ولی در تربیت و مدت غیبت باید تلاش کند و در امور خود مصلحت را در نظر بگیرد.

داشتن توانایی و قدرت تشخیص مصلحت از مفسده در ولی امر مهم است. البته منظور ما توانایی قدرت فیزیکی نیست، بلکه قدرت انجام اعمال قانونی با درایت و مدیریت زندگی است.

وصف و شرط مثبت دوم در امین است. در صورتی که طبق قانون به محض اثبات عدم اعتماد قیم عزل شود. سومین صفت مثبت ولی امر بالغ و بالغ بودن اوست. افرادی که خودشان نیاز به قیم دارند نمی توانند به عنوان قیم منصوب شوند. چهارمین وصف و شرط ولی امر مسلمان است. در شرع اسلام ولایت کفر بر مسلمان پذیرفته نیست. بنابراین اگر آواره مسلمان باشد نمی توان برای او ولی غیر مسلمان تعیین کرد.

قانون مدنی در مورد اخیر مقررات خاصی ندارد. اما با توجه به قواعد کلی و اینکه غیر مسلمانان نمی توانند بر مسلمانان ولایت داشته باشند و ولایت نوعی ولایت است، این امر قابل تأیید است.

توصیفات منفی

ماده 1231 قانون مدنی خصوصیات منفی قیمی را برمی شمارد که با داشتن این خصوصیات نمی توان به قیمومیت منصوب کرد. قانونگذار بر این عقیده بود که این گونه اشخاص اصولاً فاقد امانت هستند و بنابر احتیاط واجب نباید امور ورشکستگی به ویژه امور مالی به آنها سپرده شود.

کسانی که به ارتکاب جرم یا یکی از جرایم (جرایم) زیر با حکم قطعی محکوم شده اند: سرقت، خیانت در امانت، کلاهبرداری، اختلاس، افترا یا منافی عفت، جنحه اطفال، ورشکستگی به تقصیر. صادر شده اند و پرونده ورشکستگی آنها هنوز به نتیجه نرسیده است.

کسانی که به مفاسد اخلاقی معروفند از ولایت منع می شوند. اما حکمی مبنی بر مفاسد اخلاقی آنها از سوی مقام قضایی صادر نشده است. البته تشخیص شهرت به مفاسد اخلاقی بر عهده دادگاه صالح برای تعیین قیم است.

بنابراین قیم نباید نسبت به جرائم مذکور در ماده فوق دارای محکومیت کیفری باشد زیرا شخصی که به جرم سرقت تحت تعقیب قرار می گیرد یا مرتکب جرم کلاهبرداری شده است به احتمال زیاد ولی صلاحیت لازم را ندارد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 66
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 51
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 165
  • بازدید ماه : 319
  • بازدید سال : 1,087
  • بازدید کلی : 3,790