loading...
مشاوره حقوقی
مهسا نعمتی بازدید : 37 سه شنبه 11 آبان 1400 نظرات (0)

مصادره اموال چیست و در چه شرایطی؟

مصادره در لغت دو معنا دارد; تصرف اجباری و جریمه اموال کسی. همچنین در لغت نامه دهخدا آمده است که «مصادره مال و دارایی شخصی به دلیل ارتکاب جرم، سرقت و رفتار نادرست که منجر به تحصیل آن مال شده است». اما مصادره اموال از نظر قانون چیست و در چه شرایطی؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی مفهوم حقوقی توقیف مال و شرایط آن و تفاوت توقیف مال با توقیف و توقیف در قانون بپردازیم.

مصادره اموال و انواع آن

توقیف در قانون و به موجب ماده 214 قانون مجازات اسلامی که مقرر می دارد: «مجرم باید همان مالی را که در اثر ارتکاب جرم به دست آورده است، در صورت موجود و در صورت نبودن آن، به دست آورد. پسندیده و در صورت عدم امکان بازپرداخت آن، ثمن را به صاحبش سپرد و خسارت را پوشش دهد.

در کلیه مواردی که شخصی با ابزاری از قبیل سلاح، تمبر، اتومبیل و غیره مرتکب یا تسهیل جرم شود یا مرتکب جرمی شود که برای مجرم مال ایجاد کند. قاضی پس از رسیدگی به شکایت و احراز جرم، بدون نیاز به طرح شکایت جدید، در حکم مجازات تعزیری (یعنی مجازاتی که نوع و میزان آن طبق قانون و بر اساس نظر تعیین می‌شود، قرار می‌گیرد. قاضی و دادگاه). مجازات اصلی (مانند حبس و...) مصادره یا مصادره اموال به نفع دولت برای اموالی است که وسیله یا وسیله مؤثری برای ارتکاب جرم بوده یا بوده است.

لازم به ذکر است طبق قانون این مجازات برای اشخاص حقیقی و حقوقی نیز قابل اعمال است. مصادره اموال ممکن است شامل تمام یا قسمتی از مال در زمان وقوع جرم باشد و به دو صورت انجام می شود:

مصادره خاص: زمانی است که فقط مصادره مال معینی در نظر گرفته می شود (مثلاً پول ناشی از قاچاق مواد مخدر به صورت خاص ضبط می شود).
بنابراین مصادره در اصطلاح حقوقی عبارت است از توقیف (توقیف) بخشی از دارایی هایی که در ارتکاب جرم مؤثر بوده یا از جرم حاصل شده است.

تفاوت در تصرف، مصادره و مصادره اموال

1. حواس پرتی

این یک عمل حقوقی است که در آن اموال شخص به طور موقت بازداشت می شود. مثلاً اگر شخصی بدهکار باشد و نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام نکند، با معرفی طلبکار، مال مذکور با اجرای احکام قضایی توقیف موقت می شود; این بدان معناست که شخص از انتقال بدون خارج شدن از مالکیت در امان است. در واقع این حربه ای است برای اجبار شخص به پرداخت بدهی که در صورت عدم پرداخت آن توسط دادگاه و از طریق مزایده فروخته می شود و معادل طلب طلبکار به او داده می شود و مابقی به مالکیت می رسد. شخصی.

2. مصادره اموال

بیشتر در مورد پرونده های کیفری است و به دو صورت دائمی (زمانی که مال از ملک شخص خارج می شود) و موقت (در مواردی که امکان استرداد مال به شخص وجود دارد) صورت می گیرد. به عنوان مثال، مطابق ماده 224 قانون آیین دادرسی کیفری، «در صورت احضار متهم و غیبت او بدون عذر موجه و عدم معرفی او به عنوان ضامن یا ضامن، وجه ضمانت یا وثیقه به موجب آن ضبط خواهد شد. با احکام این قانون».

3. مصادره اموال

از نظر حقوقی مصادره مال است اما توقیف بر خلاف توقیف که در مواردی به عنوان تأمین (مانند وثیقه یا وثیقه) به کار می رود، مجازات محسوب می شود که طی آن مال برای همیشه و برای همیشه دفع می شود. از اموال شخص . از دیگر تفاوت های این موارد می توان به مرجع مراجعه کرد. به مصادره حسب مورد در دادگاه کیفری یا انقلاب رسیدگی می شود.

در صورت وجود نص صریح قانون سلطه دولت بر اموال، مصادره صورت می گیرد که در ادامه به آن اشاره می کنیم. بر اساس اصل 49 قانون اساسی، «دولت مکلف است از ربا، غصب، ارتشاء، اختلاس، سرقت، قمار، سوء استفاده از موقوفات، سوء استفاده از قراردادها و معاملات دولتی، فروش اراضی موات و جواز اصلی، تأسیس مؤسسه، تصرف مال را بگیرد. اماکن فساد و سایر امور». نامحرم را بگیرید و به صاحب حق رد کنید و اگر معلوم نیست به بیت المال بدهید. این حکم باید از طریق تحقیق، تحقیق و اثبات شرعی توسط دولت اجرا شود».

بر اساس این اصل قانون اساسی، هر مالی که به طور غیرقانونی و نادرست به دست آمده باشد، شامل آن می شود. مثلاً کلیه دارایی ها و ثروتی که از طریق قاچاق، احتکار (یعنی حبس مال و عرضه نکردن آن در بازار برای کمیاب شدن و افزایش قیمت کالا)، اختلاس و حتی تمام دارایی های یک فرد رزمنده به دست می آید. . که معروف به ایجاد رعب و وحشت مردم در ایجاد ناامنی در محیط و یا براندازی و مخالفت با حکومت () به حکم دادگاه مصادره و مصادره می شود و متعلق به بیت المال است.

در تبصره 1 ماده 703 قانون مجازات اسلامی آمده است: «در صورتی که مشروبات الکلی کشف شده بیش از بیست لیتر باشد، وسایل حمل آن در صورت اطلاع صاحب آن به نفع دولت ضبط می شود و در غیر این صورت مرتکب هزینه آن را پرداخت خواهد کرد. معادل قیمت خودرو." او نیز محکوم خواهد شد». همچنین در ماده ۷۰۹ این قانون آمده است: «کلیه لوازم قمار و وجوه نقد به عنوان جزای نقدی ضبط یا ضبط می‌شود». در این موارد طبق مقررات اصل 49 قانون اساسی، صاحب این ملک یا ورثه وی و وکیل وی می توانند با مراجعه به دادگاه و پرداخت وجوهی که دادگاه برای وی تعیین کرده از توقیف مال جلوگیری کنند.

شرایط مصادره اموال

ماده 215 قانون مجازات اسلامی می گوید: حسب مورد مسترد یا ضبط یا معدوم شود. در صورت مصادره، دادگاه اموال و اشیاء را تعیین می کند... » با رعایت مقررات ماده فوق، اموال ناشی از جرم به موجب حکم دادگاه به نفع دولت مصادره می شود یا در صورتی که آن اشیایی که در دادرسی لازم نیست یا اموالی که شخص دیگری حقی بر آن نداشته باشد و کسی جز مرتکب ادعای مالکیت آن را نداشته باشد به صاحب آن مسترد یا از بین برود. (مثلاً مواد مخدر، الکل و. از بین می روند).

به استناد تبصره 2 ماده فوق الذکر: «فروخته و وجوه حاصل تا تعیین تکلیف نهایی به عنوان سپرده در صندوق دادگستری نگهداری می شود».

لذا پس از صدور قرار توقیف، اموال محکوم علیه در هر مورد به مالکیت مؤسسه مربوط و ذی نفع در می آید و اسناد قبلی باطل و سند مالکیت جدید به نام آن مؤسسه صادر می شود. همانطور که گفته شد مصادره به حکم دادگاه فقط برای قسمتی از اموال ناشی از جرم است یا شامل تمام اموال شخص می شود که در این صورت باید مستثنیات دین را در نظر گرفت که طبق ماده 444 قانون تجارت هستند:

پوشاک، مبلمان و لوازم مورد نیاز برای نیازهای ضروری اقلامی که ممکن است تقریباً گم شوند یا کم شوند

لازم به توضیح است رسیدگی به جرایم اصل 49 قانون اساسی که منجر به مصادره اموال می شود در دادگاه های انقلاب که مرجع تجدیدنظر آن دیوان عالی کشور است رسیدگی می شود. اما سایر موارد مصادره با توجه به موضوع در محاکم عمومی رسیدگی می شود.

بنابراین با توجه به مراتب فوق مصادره مال طبق قانون به عنوان مجازات و مجازات کیفری به معنای تسلط دولت بر تمام یا قسمتی از اموال موجود محکوم علیه (شخصی که حکم علیه او صادر شده است و اوست). مال مصادره می شود) حسب حکم دادگاه و تعلق. این ملک برای استفاده عموم در خزانه است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 66
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 41
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 155
  • بازدید ماه : 309
  • بازدید سال : 1,077
  • بازدید کلی : 3,780