loading...
مشاوره حقوقی
مهسا نعمتی بازدید : 64 جمعه 29 مرداد 1400 نظرات (0)

تصادفات عابر پیاده
وقتی در مورد تصادفات عابر پیاده و اتومبیل صحبت می کنیم ، معمولاً همه می گویند خودرو مقصر است. اما آمارها می گویند در آوریل 1997 حدود 30 درصد تصادفات رانندگی درون شهری را عابران پیاده تشکیل می دهند. حتی در حوادث برون شهری 10 درصد تصادفات ناشی از سهل انگاری عابران پیاده است. این عابر پیاده بود و قانون به راننده حق کامل می دهد. از جمله دلایل تصادفات ناشی از عابران پیاده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- نادیده گرفتن علائم عابر پیاده
2. از پل عابر پیاده استفاده نکنید
3. نادیده گرفتن چراغ قرمز
4. ورود ناگهانی به سطح سوار
در اینجا برخی از قوانین تصادفات عابر پیاده آورده شده است. در تصادفات رانندگی. مواردی که توسط کارشناس مورد بررسی قرار می گیرد عبارتند از:
1- راههای مسکونی یا غیر مسکونی
2. جاده اصلی یا معبر محل
3. کنار یا کوچه بودن
4. وجود چراغ راهنمایی و سایر علائم رانندگی
5. امکان عبور برای عابران پیاده
6. سایر عوامل موجود

در برخی تصادفات عابران پیاده 100٪ مقصر هستند و راننده هیچ گونه جرمی مرتکب نمی شود ، مانند زمانی که عابر پیاده از چراغ قرمز عبور می کند. ما برخی از این قوانین را در اینجا مرور می کنیم:

1- بر اساس اصل 333 قانون اساسی ، اگر عابر پیاده از نقاطی که برای او ممنوع است عبور کند و در این بین حادثه ای رخ دهد که باعث صدمه یا مرگ عابر پیاده شود ، در صورتی که راننده نیز با سرعت مجاز و وسیله نقلیه حرکت می کرد. وسیله نقلیه نباید دارای مشکل فنی باشد ، اما نباید بتواند وسیله نقلیه را کنترل کند و در این زمان با عابران پیاده برخورد کند ، پس راننده مقصر نیست و نباید خسارت بپردازد.

2- بر اساس ماده 331 ، هرکسی که جسمی یا جسمی را در جاهایی که توقف آن جایز نیست متوقف یا قرار دهد ، اگر شخصی به طور تصادفی به آن ضربه بزند و بمیرد ، شخصی که جسم یا جسمی را متوقف می کند می میرد. باید دیه را بپردازد ، و اگر توقف وسیله نقلیه باعث آسیب به فرد شود ، شخص مسئول پرداخت خسارت یا دیه است مگر اینکه شخص عمداً با وجود وسعت مکان با آن برخورد کند. او آسیبی نمی بیند ، اما خسارت هایی را که به او وارد می شود تضمین می کند.

به طور کلی ، اگر عابر پیاده از قوانین پیروی نکند ، اما راننده تمام قوانین را رعایت کند ، اما نتواند خودرو را در صورت تصادف کنترل کرده و از آسیب جلوگیری کند ، هیچ مسئولیتی در قبال عابر پیاده نخواهد داشت. این که راننده مسئولیت ندارد ، به این معنا نیست که نمی تواند از بیمه خود استفاده کند ، اما می تواند با توجه به شرایط آن از بیمه خود استفاده کند.

3- عبور و مرور عابران پیاده در هیچ نقطه ای ممنوع است و طبق قانون چهارم ایمنی راه ها آمده است که عابران پیاده ، وسایل نقلیه غیر مجاز و دامداری در خطوط عابر پیاده ممنوع است. اگر به این دلایل اتفاقی بیفتد که باعث تصادف مانند قتل یا هر حادثه دیگری شود ، راننده ای که اتومبیلش اجازه حرکت در بزرگراه را دارد و هیچ مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

4- اگر شخصی ماشین داشته باشد و نزد شخصی بیمه کند ، بیمه تمام هزینه ها را پرداخت می کند. اگر وسیله نقلیه بیمه نداشته باشد ، دیه و هزینه های مربوط به درمان وی از صندوق جبران مالی پرداخت می شود.

در صورت تصادف چه باید کرد؟
تصادفات اتومبیل اگر تلفات جانی در پی نداشته باشد اعصاب خردکن نیست. اقدامات زیر باید پس از تصادف انجام دهید:
1. مطمئن شوید که هیچ کس مجروح نشده است: بلافاصله با 110 تماس بگیرید و آدرس را اعلام کنید. در صورت مجروح شدن ، با 115 تماس بگیرید و وضعیت او را شرح دهید. دست نزنید ، زیرا او با استفاده از ترتیب حادثه قضاوت می کند و تعیین می کند که کدام طرف مقصر است. برای احتیاط ، تلفن همراه خود را بردارید و از تصادف عکس بگیرید.

2. نگران اسناد معیوب باشید: همیشه هنگام سوار شدن به اتومبیل از کامل بودن مدارک خود اطمینان حاصل کنید. مدارک مهم برای خودرو ، کارت خودرو ، بیمه نامه و گواهینامه است. همچنین ، هنگام تصادف ، اسناد خود را فوراً بررسی کنید اگر اسناد شما کامل نبودند ، به کسی اطلاع دهید تا آنها را برای شما بیاورد. اگر همزمان به اسناد خود دسترسی ندارید ، نگران نباشید ، پرونده شما رسیدگی می شود.

3. اگر میزان خسارت کم است ، صلح کنید: اگر خودتان تشخیص می دهید که طرف مقابل مقصر است و خسارت کمتر از 6 میلیون است ، سعی کنید آشتی کنید. او را بگیرید ، فردا با کارت شناسایی ، بیمه نامه ، گواهی و معاینه فنی ، به مرکز خسارت شرکت بیمه بروید که مقصر بیمه نامه را خریداری کرده و پرونده تشکیل می دهد. اما اگر احساس می کنید در محل حادثه هستید ، اسناد طرف مقابل کامل نیست حتماً منتظر افسر باشید.

اما اگر متوجه شدید خسارت شما بیش از شش میلیون است ، به طرح افسر نیاز دارید. بهتر است در حالی که منتظر افسر هستید از صحنه عکس بگیرید. حالا اگر منتظر افسر بودید و او نیامد ، بهتر است دوباره تماس بگیرید و به اپراتور بگویید بیا اما او نمی آید ، به شما می گوید صحنه را ترک کنید یا بمانید. حتماً کد اپراتور را یادداشت کنید زیرا برای پیگیری بیشتر مورد نیاز است.

چنانچه به یک وکیل تصادفات رانندگی نیاز داشتید کلیک کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 66
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 48
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 162
  • بازدید ماه : 316
  • بازدید سال : 1,084
  • بازدید کلی : 3,787