loading...
مشاوره حقوقی
مهسا نعمتی بازدید : 42 سه شنبه 11 آبان 1400 نظرات (0)

رویه قضایی چیست و شرایط استفاده از آن چیست؟

اساسا طرح دعوی در دادگستری یا دفاع از دعوی مستلزم آشنایی با قوانین و مقرراتی است که نکات و جزئیات زیادی دارد و هرگونه جهل یا کوتاهی ممکن است عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. بنابراین افرادی که می خواهند شخص دیگری روند پرونده آنها را پیگیری کند یا می خواهند حق خود را به نحو بهتری مطالبه کنند، به وکلای متخصص مراجعه می کنند. اما در موارد دیگر می توانید فردی را که وکیل نیست به عنوان وکیل خود انتخاب کنید که به آن وکیل تصادفی می گویند. در این مقاله شما را با مفهوم حقوقی وکالت موقت و شرایط استفاده و مدارک مورد نیاز آشنا می کنیم.

رویه قضایی چیست؟

وکلا می توانند از طرف شخصی که به آنها وکالت داده است در دادگاه حاضر شوند و کلیه امور مربوط به پرونده موکل خود را در مراجع قضایی و غیر قضایی پیگیری کنند اما این نوع وکالت فقط مختص وکلایی است که دارای وکالت هستند. ، زیرا قوانین دارای نکات و ظرافت های خاصی هستند که تنها افراد متخصص در این زمینه می توانند وکالت نامه را بر عهده بگیرند. بنابراین شخصی که فقط در برخی از امور از جمله خرید و فروش مال و وکالت رسمی رسمی از دیگری وکالت دارد نمی تواند از طرف خود در دادگاه حاضر شود. اما قانون پیش بینی کرده است که افراد دارای اطلاعات حقوقی اما بدون مجوز می توانند با مجوز کانون وکلا برای بستگان خود وکالت کرده و از حقوق خود دفاع کنند. به این نوع وکالت، وکالت اتفاقی می گویند.

شرایط تصادفی وکیل

البته امکان گرفتن وکیل برای همه وجود ندارد و کسانی که توان مالی ندارند می توانند از وکیل استفاده کنند. وکیل وکیلی است که در صورت ناتوانی مالی موکل توسط کانون وکلا برای افراد تعیین می شود. با این حال، افراد ممکن است بخواهند به عنوان وکیل از میان بستگان خود که مورد اعتماد هستند و اطلاعات قانونی لازم را دارند در دادگاه حاضر شوند. طبق ماده 2 قانون وکالت مصوب 1315، اشخاصی که اطلاعات کافی برای وکالت دارند ولی شغل آنها وکالت نیست در صورتی که بخواهند برای اقارب سببی یا نسبی خود تا درجه دو وکالت کنند. درجه سوم اردیبهشت سه نوبت به صورت تصادفی وکالت صادر می شود.

بنابراین اولاً فرد متقاضی وکالت باید دارای اطلاعات حقوقی کافی باشد، ثانیاً وکیل نباشد و پروانه وکالت نداشته باشد، ثالثاً فقط برای اقوام خویشاوند (بستگانی که با آنها نسبت فامیلی دارد) و اقوام سببی تا درجه دوم از طبقه سوم (از نزدیکترین اقوام تا فرزندان دایی، دایی، خاله و دایی)، می توانند وکالت موقت انجام دهند، چهارم اینکه متقاضی وکالت موقت فقط سه بار می تواند این کار را انجام دهد. سال اما علاوه بر این شرایط، تشریفات اداری نیز برای حضور در دادگاه به عنوان وکیل موقت لازم است.

تشریفات و مدارک لازم

بر اساس ماده 1 آیین نامه صدور پروانه وکالت، متقاضی باید ضمن معرفی خود و اعلام سطح تحصیلات، تجربه و سایر دلایل احتمالی مؤثر بر پرونده، مشخصات کامل و آدرس موکل یا مشتریان و مدرک تحصیلی نزدیک بودن خود و همچنین جزئیات موضوعی را که متقاضی باید مطرح کند یا مسئولیت دفاع از آن را بر عهده دارد را اعلام کند. همچنین مدارک مورد استناد را پیوست و پس از امضای درخواست در دفتر کانون وکلا ثبت نمایید.

فرد فوق باید فتوکپی مدارک زیر را به همراه درخواست وکالتنامه تصادفی به کانون وکلا ارائه نماید:

فتوکپی شناسنامه و آخرین مدرک تحصیلی و دو قطعه قطعه عکس. فتوکپی شناسنامه مشتری یا مراجعین و مدارک حاکی از وابستگی اخطار یا گواهی مقام قضایی در خصوص جزئیات پرونده و زمان رسیدگی به آن در رابطه با «دعاوی»؛ فتوکپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای متقاضیان مشمول خدمت سربازی.

نکته حائز اهمیت در مورد رویه قضایی این است که فرد متقاضی باید برای هر پرونده قضایی یک درخواست جداگانه با ضمائم کامل تهیه و به کانون وکلا ارائه کند. این قاعده در مورد دعاوی متشکل از دو یا چند دعوی قضایی مرتبط نیز جاری است. مگر اینکه بنا به تشخیص کانون وکلا نیازی به تکرار درخواست اصلی یا مدارک و اطلاعات نباشد.

همچنین کانون وکلا می تواند پس از احراز شرایط از متقاضیان پروانه وکالت به صورت تصادفی برای بررسی توان عملی و آزمایشی دفاع از دعوی اعلامی آزمون بگیرد.

در نهایت تشکیل پرونده جهت رسیدگی به درخواست متقاضی و اخذ پروانه وکالت به صورت تصادفی منوط به واریز مبلغی است که هر ساله توسط هیات مدیره کانون وکلا تعیین و اعلام می گردد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 66
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 58
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 172
  • بازدید ماه : 326
  • بازدید سال : 1,094
  • بازدید کلی : 3,797