loading...
مشاوره حقوقی
مهسا نعمتی بازدید : 16 دوشنبه 22 شهریور 1400 نظرات (0)

تفاوت بین آگاه و شاهد چیست؟
در این مقاله سعی می کنیم آگاه و شاهد را مورد بررسی قرار دهیم. و همچنین متوجه شوید تفاوت بین آگاه و کنترل چیست؟

زیرا در دادگاه ممکن است شخصی به عنوان شاهد و شخصی به عنوان مطلع احضار شود. با این حال ، باید بین خبرچین و شاهد تفاوت وجود داشته باشد.

شما نیز مانند بسیاری دیگر از معنای حقوقی آنها آگاه نیستید. بنابراین اگر می خواهید تفاوت بین مطلع و شاهد را بدانید ، در این مقاله با ما همراه باشید.

ابتدا ، با پاسخ به این دو سوال ، تفاوت بین مطلع و شاهد را بررسی می کنیم:

شاهد کیست؟ باید بگوییم که شاهد همان شخصی است که نقشی در جنایت نداشته و فقط در زمان جنایت در آنجا بوده و شاهد اتفاقات بوده است.
اطلاع رسانی به چه معناست؟ در پاسخ باید گفت که مطلع آن شخصی است که مستقیم و مستقیم حادثه را ندیده است ، اما به طرقی دیگر از جنایت مطلع شده است. به عنوان مثال ، او ممکن است داستان را از مرتکب شنیده باشد یا اسناد جنایت را دیده باشد.
آیا مجازات های شاهد دروغین و مجازات افراد دروغگو مشابه است؟ جرم آگاهانه چیست؟
همانطور که می دانید ، در صورت وقوع جرم ، افرادی که شاهد و مطلع هستند تحت عناوین یکسانی احضار می شوند و در صورت ارائه اطلاعات نادرست ، مجازات متفاوتی خواهند داشت. یعنی مجازات شهادت دروغ با مجازات اطلاعات غلط متفاوت است.

در طول محاکمه و در صورت هرگونه سوال در مورد شاهد و مطلع ، می توانید با وکلای ماهر مشاوره حقوقی داشته باشید. همچنین می توانید با وکلای ماهر و واجد شرایط ما مشورت کنید.

 همانطور که می بینید ، در سیستم حقوقی ، تفاوت اساسی بین مطلع و شاهد وجود دارد.

بنابراین ، آنها در روند تحقیق بسیار متفاوت هستند. به عنوان مثال ، اگر شخصی بگوید که شاهد جنایتی بوده است ، طبق این گفته ، او یک شهادت شناخته شده است و شهادت وی پذیرفته می شود و این شهادت برای شروع تحقیقات کافی است. اما اگر کسی بگوید که به نحوی از جنایت مطلع شده است ، نمی توان فقط با ذکر آن جنایت تحقیق کرد.

صدور حکم بازداشت شاهد و مطلع
در پرونده جنایی مطلع است
در اینجا ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه کسی به عنوان مطلع به جلسه دعوت می شود تا توضیحی بدهد؟ یا اگر فرد مطلع از حضور در دادگاه خودداری کند ، در مورد او چه می توان کرد؟ و آیا می توان یک فرد مطلع را نیز برای شرکت در جلسه جلب کرد؟ یا جذابیت آموزنده چیست؟

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که طبق ماده 204 قانون آیین دادرسی کیفری ، بازپرس به تشخیص خود یا با معرفی شاکی یا به درخواست متهم یا به درخواست مراجع ذیربط ، شخصی که حضور یا تحقیق برای روشن شدن موضوع ضروری است. طبق قوانین احضار می شود.

در تبصره 1 این ماده نیز آمده است که اگر شاهد یا مطلع عذر موجهی برای غیبت خود نداشته باشد ، دستگیر می شود. اما اگر عذر موجهی داشته باشد و بازپرس آن عذر را بپذیرد ، دوباره احضار می شود و در صورت عدم حضور احضار می شود.

اطلاعیه توضیح چیست؟
توضیح آگاهانه به چه معناست؟
همانطور که دیدیم ، او از مرتکب مطلع نیست ، اما اطلاعاتی در مورد جنایت دارد. بنابراین ، مقام قضایی و دادگاه برای شروع تحقیقات اولیه به این اطلاعات نیاز دارند. بر اساس این بیانیه ، احضاریه ای از طرف دادستانی برای افراد مطلع ارسال می شود ، که در زمان مشخص شده و در همان زمان به بازپرس می روند تا اطلاعات خود را در مورد جنایت اعلام کند.

احضار آگاه چیست؟
گاهی اوقات بسیاری از افراد احضار می شوند ، از آنها خواسته می شود که به عنوان مطلع به دادگاه بروند. و معمول است که چنین احضارهایی هیچ توضیحی در مورد پرونده و نوع آن ارائه نمی دهند ، بنابراین این ممکن است برای این افراد نگران کننده باشد.

لازم به ذکر است که این احضاریه ها فقط به دلیل درخواست خواندن مربوطه برای فرد مطلع ارسال می شوند و فقط باید برخی از توضیحات را به دادگاه بگویند. باید بدانید که وجود این احضار به این معنا نیست که مخبر مرتکب جرمی شده است و فقط برای روشن و روشن شدن ابهامات پرونده است.

بنابراین ، لازم به ذکر است افرادی که احضاریه ها را به عنوان مطلع دریافت می کنند ، نباید از آن بترسند و مشکلی برای آنها پیش نمی آید و تنها کمک آنها تحقیقات جنایت را پیش می برد. همچنین ، آنها فقط در صورتی می توانند دچار مشکل شوند که شهادت دروغ بدهند یا احضار را مهم تلقی نکنند.

اطلاع از هزینه به اطلاع
بر اساس مفاد ماده 213 قانون آیین دادرسی کیفری که می گوید "اطلاع رسانی به فردی که به عنوان متهم احضار نشده است ، مانند شاهد یا مطلع ، ممنوع است و اگر این شخص پس از تحقیقات مشکوک شود ، وی must "متهم باید برای زمان دیگری احضار شود."

ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که آیا مطلع می تواند وکیل داشته باشد؟ بله ، او می تواند وکیل بگیرد و با وکیل به دادگاه برود ، اما عموماً نیازی به وکیل ندارد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 66
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 127
  • بازدید ماه : 281
  • بازدید سال : 1,049
  • بازدید کلی : 3,752