loading...
مشاوره حقوقی
مهسا نعمتی بازدید : 38 جمعه 29 مرداد 1400 نظرات (0)

ویژگی مال ممزوج چیست؟
از نظر قانونی ، املاک مختلط املاکی است که نمی توان سهام هر یک از طرفین را از آن تعیین کرد. البته در تعریف در فرهنگ لغت آمده است که این اختلاط اراده افراد است و مانند افرادی است که به دلیل مشارکت با یکدیگر در اموال مالی به اشتراک می گذارند. به عنوان مثال ، اگر دو نفر با هم یک آپارتمان بخرند و هزینه آن را بپردازند ، یا شخصی ممکن است سه دانگ از آپارتمانی که متعلق به شخص دیگری است بپردازد.

حال مواردی وجود دارد که ممکن است علت اختلاط اموال در اختیار خود شخص نبوده و عوامل قهری باعث ایجاد آن شده است ، از جمله ارث. به عنوان مثال ، شخصی دارای اموال است و دارای چهار فرزند است. پس از مرگ او ، اموالش توسط هر چهار فرزند مشترک می شود. این یکی از مواردی است که اراده مردم در شکل گیری اموال مختلط نقشی نداشته است

وقتی ملک ادغام می شود ، وضعیت جدیدی در مالکیت آنها ایجاد می شود که به آن رد شرکت می گویند. به وضعیتی که از شرکت ناشی می شود انتشار می گویند. انتشار به این معنی است که یک یا چند نفر به طور جمعی کمک مالی می کنند. به اموالی که حقوق مالکین در آن تقسیم شده است ، اموال مشاع گفته می شود.

نقطه مقابل اموال مشترک است که فقط یک مالک دارد و همه حقوق آن متعلق به یک نفر است. شرکتها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند: شرکتهای تجاری و شرکتهای مدنی. شرکتهای تجاری آن دسته از شرکتهایی هستند که قالب خاصی دارند و بیشتر برای دستیابی به اهداف اقتصادی تشکیل می شوند. به طور کلی اهدافی که این شرکتها دنبال می کنند سودآوری است. شرکتهای مدنی آن دسته از شرکتهایی هستند که مزاج آنها داوطلبانه یا غیرارادی است و آثار آنها بسیار زیاد است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

احکام و آثار شرکتهای مدنی
در مورد اموال مشترک ، هر یک از شرکاء نیز به نسبت سهم خود در اموال ، در ضرر و زیان خود سهیم می شوند ، مگر اینکه سهم بیشتری برای برخی از کارهایی که باید انجام دهند به یک یا چند نفر تعلق گیرد. به همه اینها نشان می دهد که مدیریت اموال مختلط تابع همان قوانینی است که شرکا بین خود ایجاد می کنند.

حال اگر در زمان نگارش قرارداد مشارکت ، یکی از آنها مجاز به مدیریت املاک مختلط باشد ، وکیل افراد دیگر خواهد بود و این شخص از این پس می تواند برای مدیریت اموال هر کاری که لازم است انجام دهد. انجام بده البته این شخص در قبال خسارات وارده به اموال از طریق اعمال عادی هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت و فقط زمانی باید این خسارت ها را جبران کند که این اعمال همگی خارج از عرف و یا به عبارتی تخلف باشد.

در املاک مختلط ، گاهی اوقات پیش می آید که یکی از شرکا بدون اجازه دیگران املاک قانونی یا مادی در این ملک ایجاد می کند. در اینجا ، این شخص عصبانی شده است و مجازات های خاص خود را دارد. البته هر یک از شرکا مجاز است بدون در نظر گرفتن سایرین و اجازه آنها ، سهم خود را به شخص دیگری منتقل کند ، زیرا این امر سهم سایرین را مختل نمی کند.

مشارکت های غیر ارادی برای افراد الزام آور نیست و هرکسی می تواند در هر زمان آن را فسخ کند. مگر اینکه در زمان عقد قرارداد زمان مشخصی برای این مشارکت تعیین شده باشد ، در این زمان مشارکت تا زمانی که قرارداد معتبر باشد ، بر جای می ماند.

به عنوان مثال ، در یک قرارداد ازدواج ، شرط شده است که زن و شوهر در امور مالی شریک هستند. در این صورت ، تا زمانی که قرارداد ازدواج منعقد شده باشد ، قرارداد شرکت به قوت خود باقی است و هیچ شرایطی برای انحراف از آن وجود نخواهد داشت.

تقسیم اموال مشترک
هرگاه همه شرکا با تقسیم اموال موافقت و موافقت کنند ، این تقسیم همانطور که خود آنها توافق کرده اند صورت می گیرد ، اما در صورت عدم توافق ، دادگاه این اموال را تقسیم می کند. تنها در صورتی که دادگاه این کار را انجام ندهد در صورتی که این تقسیم باعث آسیب شود و در این صورت اجبار آنها مجاز نیست و آنها باید خود از این امر راضی باشند.

گاهی اوقات این امکان وجود دارد که تقسیم اموال مشترک موجب تملک کلیه اموال مشاع یا سهم برخی از آنها شود. این نوع تقسیم بندی هنوز ممنوع است حتی اگر شرکا بگویند از انجام آن کافی رضایت دارند. حال ، پس از تقسیم اموال مشترک ، اگر شرکا از تملک سهام خود راضی نباشند ، سهم افراد با قرعه کشی تعیین می شود.

وقتی این تقسیم بندی انجام شود ، برای شرکا الزام آور بوده است و آنها نمی توانند این تقسیمات را از بین ببرند. و این تقسیم تنها در صورتی شکسته می شود که مشخص شود این تقسیم بندی اشتباه بوده و به درستی انجام نشده است ، یا اینکه سهم یکی از افراد دارای نقصی بوده که در آن زمان از آن بی اطلاع بوده اند. یا اینکه بفهمید شخص دیگری نیز در این اموال شرکت کرده است ، در این صورت این شخص می تواند تقسیم را مختل کند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 66
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 39
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 153
  • بازدید ماه : 307
  • بازدید سال : 1,075
  • بازدید کلی : 3,778