loading...
مشاوره حقوقی
مهسا نعمتی بازدید : 41 سه شنبه 11 آبان 1400 نظرات (0)

چگونه قاضی شویم؛ 4 روش تصدی شغل به عنوان قاضی

بسیاری از فارغ التحصیلان حقوق یا فقه احتمالاً در حین تحصیل بارها به آینده شغلی خود فکر کرده اند. اکثر افرادی که رشته های علوم انسانی را برای تحصیل در دبیرستان انتخاب می کنند، آرزوی دفاع از حقوق افراد جامعه یا قضاوت در دعاوی بین مردم را دارند. وکالت و فقاهت سردمدار مشاغلی با موقعیت اجتماعی مناسب و درآمد کافی در علوم انسانی هستند. در این مقاله روش های تصدی سمت قاضی یا به عبارتی روش های قاضی شدن را با شما در میان می گذاریم.

بیشتر نگاه های ما به مشاغلی مانند وکالت و قضاوت ناشی از صحنه های زیبا و تاثیرگذار و گاه نفس گیر دادگاه ها و دعواها در طول فیلم ها و سریال هایی است که در طول زندگی خود می بینیم. خبر بد برای کسانی که بر اساس چنین دیدگاهی به این دو شغل وسواس دارند این است که این دو شغل در ایران با صحنه های سرگرم کننده و هالیوودی بسیار متفاوت است. انصافاً در سال های اخیر آنچه در فیلم های ایرانی از دربار به نمایش درآمده است به واقعیت نزدیکتر است. صحنه های مربوط به تعقیب قضایی در فیلم جدایی نادر از سیمین و سکانس های مربوط به دادگاه خانواده در همین فیلم ما را با واقعیت کنونی قضاوت و دادگاه ها بیشتر آشنا می کند.

با این حال، وضعیت اجتماعی خوب و حقوق نسبتاً بالای قضات نسبت به سایر کارکنان قوه قضائیه و نیز مصونیت آنها از تعقیب، دلایل منطقی است که امروزه بسیاری از افراد را برای مشاغل جدی قضایی داوطلب می کند.

روش های برگزاری قوه قضائیه و قاضی شدن

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم که مانند وکالت برای قاضی شدن باید لیسانس حقوق خوانده باشیم یا مدرک الهیات معادل داشته باشیم. اما برای شرکت در آزمون قضاوت دو راه وجود دارد و راه دیگر تحصیل در دانشگاه علوم قضایی است.

1. تحصیل در دانشگاه علوم قضایی

با تصویب قانون اصلاح برخی از قوانین قوه قضائیه در سال 1356، وزارت دادگستری موظف شد دانشگاهی به نام دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری قوه قضائیه برای انتخاب افراد از بین کارکنان دادگاه و نیز ایجاد کند. قضات. این دانشکده در سال 1389 با تصویب نهایی شورای گسترش آموزش عالی به دانشگاه تبدیل شد.

دانشجویان برای تحصیل در رشته حقوق در این دانشگاه بورسیه تحصیلی دریافت می کنند تا پس از فارغ التحصیلی در قوه قضاییه خدمت کنند. به همین دلیل گزینش دانشجویان این رشته با گزینش های ویژه انجام می شود. گزینش قضایی برای این رشته از سال 1393 انجام شده است. در واقع انتخابی که برای داوران انجام می شود، جایگزینی برای گزینش معمول برای گزینش دانش آموزان است. به همین دلیل نخبه گرایی و مصاحبه های عقیدتی و علمی در این روش از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

راحتی خاطره شغلی پس از فارغ التحصیلی از این دانشگاه آن را برای علاقه مندان به این شغل جذاب کرده است تا جایی که در سال های اخیر تنها از رتبه های برتر آزمون های کارشناسی و کارشناسی ارشد حقوق انتخاب شده اند. این دانشگاه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و پاره وقت دانشجویان حقوق را برای ورود به رشته فقه آماده می کند.

2. در آزمون قضاوت شرکت کنید

پاییز هر سال، قوه قضائیه شروع به ثبت نام در آزمون قضاوت می کند که معمولاً یک هفته طول می کشد. معمولا اولین مرحله آزمون داوری در آبان یا آذر همان سال برگزار می شود. مرحله آزمون شامل دوره های مدنی، مجازات ها، دادرسی کیفری و مدنی، قانون تجارت و استعداد شغلی است.

پس از کسب 60 درصد از کل نمرات و قبولی در آزمون، داوطلبانی که حد نصاب لازم را در این مرحله کسب کرده اند به مرحله تشریحی دعوت می شوند. دعوت نامه برای مرحله تشریحی معمولاً پنج برابر ظرفیت است. رشته های امتحانی تشریحی شامل حقوق اساسی، حقوق مدنی، حقوق تجارت، آیین دادرسی کیفری و مدنی، حقوق جزا، فقه و اصول فقه می باشد.

در آزمون های تشریحی سوالات به صورت فایل مطرح می شود و قدرت استدلال و رعایت قوانین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مرحله اجازه استفاده از قانون داده می شود اما در محل برگزاری آزمون برای جلوگیری از تقلب و نابرابری احتمالی در آزمون، کتاب های قانون توسط برگزارکننده آزمون به همه داوطلبان فروخته می شود. در این مرحله کسب حداقل پنجاه درصد امتیاز ضروری است.

پس از اعلام نفرات برتر و پذیرفته شدگان مرحله تشریحی، گزینش و مصاحبه علمی - عقیدتی آغاز می شود. پذیرفته شدگان به ترتیب حروف الفبا به مصاحبه دعوت می شوند و زمان مصاحبه علمی آنها به صورت تلفنی به آنها اعلام می شود. پس از مصاحبه علمی مراحل دیگری مانند ارزیابی روانشناختی و تحقیقات محلی انجام می شود. بد نیست بدانید پذیرش و شروع کارآموزی در این نوع گزینش نزدیک به یک سال و حتی بیشتر زمان می برد که در نهایت ممکن است منجر به قبولی نشود.

یکی از گروه هایی که شرایط ویژه ای برای شرکت در آزمون قضاوت دارند طلاب حوزه های علمیه هستند. آزمون قضاوت مربوط به آنها در زمان جداگانه و با سرفصل های آزمون جداگانه برگزار می شود. ثبت نام در آزمون این داوطلبان در اردیبهشت ماه و آزمون در اوایل تابستان برگزار می شود. همچنین محل برگزاری این آزمون در مرکز شهر قم قرار دارد.

3. جذب اختصاصی

یکی از روش های دیگری که برای انتخاب دانشجویان این دانشگاه مورد استفاده قرار می گیرد، فرآیند جذب اختصاصی است. در این روش دانشگاه ها به دو قسمت گروه اول و گروه دوم تقسیم می شوند. فارغ التحصیلان رشته حقوق از دانشگاه های گروه اول از جمله دانشگاه علامه، تهران، بهشتی می توانند در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با معدل 16 در فرآیند جذب ویژه این شغل شرکت کنند.دانشگاه های گروه دوم که شامل مرکز علوم تحقیقات دانشگاه تهران و فارغ التحصیلان دکتری از کلیه دانشگاه ها می توانند با معدل 17 برای این سمت اقدام کنند. در این فرآیند انتخاب های عقیدتی و سیاسی، روانی و علمی انجام می شود.

4. جذب اختصاصی شهدا

در سال 1396 برای اولین بار امکان جذب با سهمیه ایثارگران بدون آزمون فراهم شد. اما پس از ثبت نام آزمون کوتاهی از این دسته از داوطلبان گرفته شد. این روند نیز با انتخاب های فوق ادامه می یابد.

اگرچه روش های مختلفی برای درخواست موقعیت و ورود داوطلبان به این شغل وجود دارد، اما این گروه از علاقه مندان باید بدانند که روند آماده شدن برای آزمون ویژه یا استخدام تا شروع دوره کارآموزی داوری معمولا طولانی و غیرقابل پیش بینی است. موقعیت اجتماعی این شغل و درآمد مناسب آن نسبت به سایر مشاغل مورد نظر فارغ التحصیلان رشته حقوق باعث می شود که افراد زیادی به این شغل تمایل داشته باشند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 66
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 44
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 158
  • بازدید ماه : 312
  • بازدید سال : 1,080
  • بازدید کلی : 3,783