loading...
مشاوره حقوقی
مهسا نعمتی بازدید : 28 پنجشنبه 24 تیر 1400 نظرات (0)

جرایم و مجازات ها در مورد کودکان

ماده 7 - هر یک از والدین ، ​​سرپرستان یا سرپرستان قانونی کودک و نوجوان و کلیه افرادی که مسئول مراقبت ، مراقبت و آموزش کودک هستند ، در صورت مغایرت با مقررات قانون تهیه تجهیزات و امکانات آموزشی برای ایرانیان كودكان و جوانان مصوب 30/4/1353 از ثبت نام و فراهم كردن وسایل آموزش كودكان و نوجوانان واجد شرایطی كه تا پایان دوره دبیرستان از تحصیل امتناع ورزند یا به هیچ وجه از تحصیل خود جلوگیری كنند ، به انجام موارد فوق محكوم می شوند. وظیفه و جزای نقدی درجه هفتم قانون مجازات اسلامی.

تبصره: چنانچه محكوم عليه پس از اعلام حكم قطعي در مهلت تعيين شده از سوي دادگاه امتناع ورزد ، يا پس از اجراي حكم مانع تحصيل مجدد كودك و نوجوان شود ، به وي حكم داده مي شود. به جزای نقدی درجه ششم قانون مجازات اسلامی.

ماده 8- هرکسی کودک یا نوجوان را تهدید ، ترغیب یا ترغیب به فرار از خانه یا مدرسه یا ترک تحصیل ، یا فریب کودکان یا نوجوانان برای این منظور یا تسهیل یا تأمین آن ، در صورت فرار یا ترک تحصیل کند. . بسته به پرونده ، وی به یك یا چند مجازات درجه ششم قانون مجازات اسلامی محكوم خواهد شد. در صورت فرار یا ترک تحصیل ، برای اولین بار توسط پلیس ویژه نوجوانان اخطار داده می شود و در صورت تکرار به مجازات فوق محکوم می شود.

ماده 9- اگر در اثر سهل انگاري افراد غير از والدين نسبت به كودكان و بزرگسالان ، نتايج زير رخ دهد ، مقصر علاوه بر پرداخت ديه به شرح زير مجازات خواهد شد:

الف) اعدام کودک یا نوجوان ، حسب مورد ، مجازات حبس درجه پنج قانون مجازات اسلامی را دارد.

ب) از دست دادن یکی از حواس یا مزایا ، قطع عضو ، ناتوانی یا ناتوانی اندام ، زوال عقل یا بیماری جسمی یا روانی صعب العلاج یا دائمی یا آسیب نوع جیفا یا بالاتر ، حسب مورد ، مجازات حبس دارد درجه ششم قانون مجازات اسلامی؛

ج) از دست دادن یکی از حواس یا علایق ، شکستگی استخوان یا اعضای دیگر بدن یا بروز بیماری روانی که مجازات آن حبس در درجه هفتم قانون مجازات اسلامی است.

د) صدمه به سر ، صورت یا گردن اگر هر یک از بندهای (ب) و (ج) در حبس تعزیری درجه هشت قانون مجازات اسلامی لحاظ نشده باشد.

ه) آزار و اذیت جنسی ناشی از سهل انگاری و سهل انگاری شدید و مستمر ، حسب مورد ، تا یكی از مجازات های درجه هشتم قانون مجازات اسلامی.

توجه: هرگاه سهل انگاری و سهل انگاری والدین منجر به نتایج موضوع این مقاله شود ؛ مجازات آنها بسته به مورد حداقل در بندهای فوق الذکر خواهد بود. در مورد بند "ت" این ماده ، والدین مشمول حکم این تبصره می شوند در صورتی که اقدامات لازم را برای جلوگیری از صدمه انجام نداده باشند و صدمه به طور مستند ثبت نشده است.

ماده 10- هر كسی كه نسبت به كودك یا نوجوان مورد آزار و اذیت جنسی قرار گیرد ، اگر مشمول مجازات حد نباشد ، با در نظر گرفتن شرایطی از قبیل وضعیت قربانی ، شرایط مرتکب و آثار جرم:

1- آزار و اذیت جنسی با محارم جنسی یا تجاوز جنسی به حبس درجه پنج قانون مجازات اسلامی.

2- سایر آزارهای جنسی مربوط به مجازات حبس درجه ششم قانون مجازات اسلامی.

3- آزار و اذیت جنسی بدون تماس از طرف شخص محجور یا خشن به یکی از مجازات های درجه هفت قانون مجازات اسلامی.

4- آزار و اذیت جنسی غیر تماسی دیگر به یکی از مجازات های درجه هشت قانون مجازات اسلامی.

5- استثمار جنسی از کودکان و نوجوانان با پیشنهاد ، بردن ، اجبار یا استخدام برای پورنوگرافی یا سو استفاده جنسی تا حبس پنجم مجازات قانون مجازات اسلامی.

۶- در دسترس قرار دادن یا ارائه مطالب یا آثار محرمانه و پورنوگرافیک برای کودک یا نوجوان به یک یا چند مجازات درجه هشتم قانون مجازات اسلامی ؛

7- استفاده از کودکان و نوجوانان برای تهیه ، تولید ، توزیع ، تولید مثل ، نمایش ، فروش و نگهداری آثار صوتی و تصویری پورنوگرافیک یا مبتذل ، حسب مورد ، به طور متوسط ​​، حداقل و حداکثر تا حداکثر مجازات مقرر در قانون مربوطه ؛

8- واردات ، صادرات ، تولید مثل ، انتشار ، عرضه ، تجارت یا بارگذاری محتوا یا کارهای زشت یا مبتذل که در آن کودکان و نوجوانان مورد بهره برداری یا حمل و نقل قرار گرفته و به یکی از مجازات های درجه ششم قانون مجازات اسلامی منتقل شده اند.

9- برقراری ارتباط با کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به منظور هرگونه آزار و اذیت جنسی یا رابطه جنسی نامشروع به یکی از مجازات های درجه ششم قانون مجازات اسلامی.

ماده 11- هرگونه معامله در مورد کودک یا نوجوان ممنوع است و مرتکب به حبس درجه پنج قانون مجازات اسلامی محکوم می شود. اگر این رفتار با هدف تن فروشی و پورنوگرافی ، بهره برداری اقتصادی ، قطع اعضای بدن یا اعضای بدن یا استفاده از کودکان و نوجوانان در فعالیت های جنایتکارانه انجام شود ، مرتکب به مجازات حبس به درجه چهارم طبق قانون مجازات اسلامی محکوم می شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 66
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 50
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 164
  • بازدید ماه : 318
  • بازدید سال : 1,086
  • بازدید کلی : 3,789