loading...
مشاوره حقوقی
مهسا نعمتی بازدید : 46 جمعه 29 مرداد 1400 نظرات (0)

میانجیگری چیست؟
میانجیگری فرایندی است که طی آن شاکی و متهم در خارج از دادگاه میانجی را در مورد علت وقوع جرم ، آثار و پیامدهای جنایت و همچنین راههای جبران خسارت ناشی از این امر مدیریت می کنند. مجرم با شاکی صحبت می کند و متهم ، و اگر منجر به صلح و سازش شود ، تعهدات و حقوق طرفین توسط میانجی یا نهاد تعیین می شود.

لازم به ذکر است که میانجی ممکن است شخص خاصی باشد که توسط طرفین بر اساس مشخصات مندرج در مقررات میانجیگری منصوب می شود ، یا دادستان نهادها و مراکزی را که در این زمینه وجود دارد به طرفین معرفی می کند که در واقع با توجه به "قانون میانجیگری کیفری" میانجی شخص یا نهادی است که روند گفتگو و سازش بین طرفین پرونده جنایی را مدیریت و تسهیل می کند.

نحوه انجام میانجیگری
میانجیگری مجموعه اقداماتی است که توسط میانجی در حضور شاکی و متهم انجام می شود و اگر برای حل اختلافات م ،ثر باشد ، حضور افراد دیگر و تسهیل آشتی ، مانند: اعضای خانواده ، دوستان یا همکاران طرفین اختلاف و بسته به مورد اعضای جامعه محلی ، مقامات مربوطه ، نهادهای عمومی یا غیردولتی برای حل اختلاف جنایی با یکدیگر صحبت کرده اند و در صورت توافق بین آنها ، توافق نامه نوشته می شود و برای مقام رسمی آماده شده است. قضایی مربوطه ارسال شد
طبق ماده 82 قانون آیین دادرسی کیفری: "به متهم اجازه دهید تا علیه شاکی اقدامی انجام دهد یا خسارت ناشی از جرم را جبران کند."

اقدام دیگری که دادستان و مقام قضایی می توانند برای حل اختلاف انجام دهند این است که موضوع را با موافقت اصحاب دعوا به شورای حل اختلاف یا میانجی یا نهاد یا نهادی که بیش از سه ماه میانجیگری نمی کند ، ارجاع دهند.

تاریخچه میانجیگری
وقتی قوه قضائیه هنوز در ملاء عام وجود نداشت ، بزرگان به عنوان داور در بین مردم عمل می کردند. آنها بهترین راه ها را برای حل مشکلات مردم پیشنهاد کردند و به طور کلی در موارد مختلف میانجی گری کردند. با افزایش اختیارات دولتها ، این وظیفه بر دوش حاکمان این سرزمین افتاد و آنها سعی کردند مشکلات مردم را با کمترین هزینه و سریع و منصفانه و همچنین با هزینه بسیار ناچیز حل کنند. این روند ادامه یافت و محاکمات از دوش حاکمان برداشته شد و در نهایت قوه قضائیه تأسیس شد.

با گذشت زمان ، بخشهای زیادی از این اختلافات بین دولتها و دولتها ، مانند ادعاهای کیفری و حقوقی ، به دلیل هزینه های بالای دادرسی دولت و مراحل طولانی که باید طی شود ، درگیر شد. دولتها سعی کردند این موسسات را شناسایی کنند. این کار با مشارکت نهادهایی انجام شد که با واسطه و قضاوت قرار گرفتند.

به طور کلی می توان گفت که این دعاوی به صاحب اصلی خود بازگردانده شد و آنها می توانستند این کار را با هزینه کمتر و سریعتر از مراحل دولتی انجام دهند. موسسات میانجیگری سعی کرده اند تا تعداد پرونده های دادگاه را با وساطت تا حد زیادی کاهش دهند و در نتیجه ناکارآمدی قوه قضاییه را جبران کنند.

زمینه های فعالیت واسطه ها
در بیشتر سیستم های حقوقی کشور ، از نهادهای میانجیگری و داوری به عنوان سازنده در پرونده های حقوقی و تجاری استفاده می شود. در اینجا ، این افراد سعی می کنند با توجه به شرایط هر یک از طرفین ، بهترین راه را برای حل مشکل خود انتخاب کنند ، به طوری که هر دو طرف بیشترین سود را ببرند. حتی خود طرفین می توانند توافق کرده و داور یا داوران را انتخاب کرده و با توافق از این روش کم هزینه استفاده کنند.

امروزه از روشهای جدید و ابتکاری در پرونده های جنایی برای میانجیگری استفاده می شود. میانجیگران سعی می کنند در این تصمیم قربانی جنایت را به بالاترین سطح غرامت و غرامت برسانند. البته در این روش دیگر جنبه عمومی جنایت مورد بررسی قرار نمی گیرد و تنها قربانی این جنایت در ارتکاب این عمل غیرقانونی آسیب می بیند و در این پرونده جنایی فقط قربانی دارای اختیار است و فقط طبق نظر خود / علاقه او میزان و جبران خسارت تعیین می شود.

به همین دلیل است که قوانین زیادی در مورد میانجیگری در کشورهای مختلف جهان وجود دارد. به روزرسانی های اخیر در قوانین ایران همچنین راه حل هایی برای حل اختلافات در پرونده های جنایی است.

بررسی میانجیگری در حقوق ایران
در سال 1390 قوانین بسیار جدیدی در این زمینه وضع شده است اما در سال 1394 اصلاحاتی در این قوانین اعمال شده است. تغییرات جدیدی که در این قوانین اعمال شده است ، راهی برای محاکمه غیر قانونی پرونده های کیفری است.

در ماده 82 این قانون همچنین آمده است که یکی از اختیارات دادستان این است که در جرائم کیفری درجه 6 یا 8 که مجازات آنها قابل تعلیق است ، مقام قضایی این قدرت را دارد که بین طرفین سازش ایجاد کند. با آنها موافقت کرده و آنها را برای میانجیگری به افراد ارجاع دهید.

در قانون مجازات اسلامی مجازات تعزیری هشت درجه پیش بینی شده است. جنایات تعزیری آن دسته از جنایاتی است که قانونگذار برای تأمین امنیت اجتماعی جامعه در نظر گرفته است. درجه های 6 و 8 در این نوع مجازات معتدل ترین آنها هستند ، به همین دلیل است که قانونگذار در این درجه ها جنبه عمومی جنایت را نادیده می گیرد و فقط اراده دو طرف در رسیدگی به این پرونده جنایی دخیل است.

البته میزان پایین مجازات به تنهایی استفاده از میانجیگری را تعیین نمی کند. یکی دیگر از عواملی که اجازه می دهد از این فرایند استفاده شود این است که مجازات جرم رخ داده می تواند تعلیق شود. تعلیق مجازات به قاضی این امکان را می دهد تا از مجازات مجرم برای مدتی چشم پوشی کند و اگر شخص در مدت زمان معینی مرتکب جرم دیگری نشود ، از مجازات وی به طور کلی صرف نظر می شود.

مدت میانجیگری
زمان در نظر گرفته شده برای میانجی گری سه ماه است و البته امکان تمدید مجدد آن نیز وجود دارد. اگر این مدت به پایان برسد و شاکی بخشوده شود و جنبه خصوصی جنایت به قوت خود باقی باشد ، تعقیب متهم متوقف می شود ، اما اگر جنایت غیرقابل بخشش باشد و متهم فاقد سابقه کیفری باشد ، در صورتی که مرجع قضایی در او موافقت کند که تعقیب وی تعلیق می شود ، اما او مجبور است برخی از دستورات جنایی را اجرا کند.

پس از تصویب این ماده ، آیین نامه ای برای اجرای بهتر آن تدوین شد. در این آیین نامه آمده است که شخصی که میانجیگری می کند می تواند شخص یا شورای حل اختلاف باشد. فردی که این کار را انجام می دهد باید دارای تابعیت ایرانی و حداقل 25 سال سن و همچنین قابل اعتماد باشد. حتی کسی که این کار را می کند می تواند فردی باشد که روانشناسی یا مددکاری اجتماعی خوانده یا معتمد محله ای است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 66
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 133
  • بازدید ماه : 287
  • بازدید سال : 1,055
  • بازدید کلی : 3,758